3 Tips om uit je dip te komen
Intuïtieve tekening door Geeske Hogenhuis

Zit je in een dip? Zit je niet lekker in je vel en weet je niet goed hoe je je weer beter kunt voelen? Hier zijn 3 tips die ervoor kunnen zorgen dat je je weer wat positiever voelt.

  1. Zoek contact

Als je je niet fijn voelt, heb je meestal de neiging om je terug te trekken en een cocon te creëren waarin je je opsluit. Maar voel je je dan ook echt beter? Meestal niet! Je zit dan erg in je eigen wereldje en je gedachten kunnen eindeloos in kringetjes rond lopen. Meestal zijn dit geen fijne gedachten als je in een dip zit. De eerste tip is dus: zoek contact met anderen! Ook al is dit misschien heel moeilijk, probeer toch mensen op te zoeken bij wie je even je verhaal kwijt kunt. Vaak is dit alleen al genoeg, dat je even stoom af kunt blazen.

Probeer ook te vragen om wat je nodig hebt, als je contact zoekt met anderen. Dus zeg bijvoorbeeld dat je alleen even je verhaal kwijt moet en dat de ander niet per se met oplossingen hoeft te komen. Of vraag een knuffel aan je partner, vraag of een ander vandaag wil koken, omdat je zo moe bent of stel voor om samen iets leuks te gaan doen om je af te leiden van je negatieve gedachtecirkel. Probeer goed bij jezelf na te gaan wat jij nu nodig hebt en heb de moed om daarom te vragen!

2. Zoek naar prettige activiteiten

Als je niet goed in je vel zit, heb je ook vaak de neiging om niets leuks meer te gaan doen, juist omdat je je zo vervelend voelt. Maar in je eentje zitten nadenken over hoe vervelend je voelt, maakt het alleen maar erger zoals je wel zult merken. Ga daarom eens na wat je zou kunnen doen om je beter te voelen. Probeer iets te bedenken wat je zoveel mogelijk afleidt van je negatieve gedachten. Wat vind je normaal leuk om te doen? Een mooie film kijken? Wandelen? Koken? Tuinieren?

Maak een lijst met activiteiten die je normaal gesproken fijn vindt om te doen en kies elke keer als je weer in je negatieve spiraal zit een activiteit te kiezen die op dat moment het makkelijkste voelt om te doen en die je zoveel mogelijk afleidt van je gedachten. Kom letterlijk of figuurlijk in beweging en breek uit die cirkel!

3. Zoek naar wat jij het liefste wilt

Is je dip wat ernstiger en zit je met diepere levensvragen? Ga dan na wat je in je hart het allerliefste zou willen. Voel je je bijvoorbeeld waardeloos en ervaar je je leven als zinloos, zoals veel mensen die depressief zijn ervaren? Ga dan na wanneer jij het gevoel hebt dat je waarde hebt voor jezelf én een ander (vergeet hierbij vooral jezelf niet!). Maak je elke dag ontbijt voor jezelf en je gezin? Dan creëer je waarde. Glimlach je naar je buurvrouw als ze de hond uitlaat? Dan creëer je waarde.

Ga nog een stapje verder en maak een lijst van dingen die jij goed en/of graag doet. Kun je goed tuinieren, koken, vissen, je kinderen knuffelen, iets anders? Schrijf het allemaal op! De kunst is dan om elke dag iets te doen van je lijst, zodat jij het gevoel hebt dat je een stukje van jouw waarde uitdrukt in je leven.

Met wat voor vragen blijf je nog meer zitten? Als je zou mogen kiezen hoe je leven eruit ziet zonder beperkingen, dus je mag alles kiezen wat je maar wilt: wát wil jij dan het liefste ervaren? Concentreer je vooral op hoe je je liever zou willen voelen. Kies één gevoel uit en vraag jezelf dan elke dag af: wat kan ik vandaag doen om een stapje dichterbij deze ervaring te komen? (Vraag het gratis e-book aan om te leren hoe je jouw intuïtie vragen kunt stellen!). Als je doorzet, blijft focussen op wat je liever zou willen en elke dag kleine stapjes zet in die richting zul je er uiteindelijk ook komen!

Blijft je dip nog steeds hangen en kom je er alleen niet uit? Vraag dan een intakegesprek aan, waarna je kunt besluiten om een coachingstraject in te gaan. Ik help jou graag op weg naar een leven dat beter bij jou past!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *