Wat is goed of slecht voor je?
Intuïtieve tekening door Geeske Hogenhuis

Word jij ook gek van alle adviezen die je krijgt? Wat goed voor je zou zijn of juist slecht? Vaak spreken de adviezen elkaar ook nog eens allemaal tegen. Wat moet je dan doen? Je leest het in dit artikel.

Wij mensen houden van hokjes en delen alles het liefste in in goed of slecht. Het lijkt wel een ziekte! Natuurlijk maken de hokjes het leven lekker overzichtelijk, dus het is nogal logisch dat wij mensen alles zo indelen. Het wordt pas een probleem als je iets wilt doen wat te boek staat als slecht voor je. Want wat doe je dan? Doe je datgene toch waarvan anderen (wie eigenlijk…?) zeggen dat het slecht voor je is? Of doe je het dan toch maar niet?

Om te beginnen is het goed om te bedenken wat het allerergste zou zijn dat kan gebeuren als je wel ‘iets slechts’ doet. Vind je vriendin je een slecht mens als je de afspraak nu afzegt en wil ze je daarom nooit meer zien? Word je dik en ongezond als je dat ijsje nu wel neemt? Ga je dood als je nu wel uit dat vliegtuig springt met je parachute? Meteen als je dit leest zul je denken dat de consequenties wel erg overdreven zijn zoals ik ze nu heb opgeschreven. Toch draaien dit soort gedachten op de achtergrond mee in je hoofd als je op het punt staat een beslissing te nemen over iets wat je graag wilt, maar waarvan jij denkt dat het slecht is.

De vraag is dan natuurlijk: ga je het risico aan? Neem je het risico om als slecht mens door te gaan, ongezond te worden of dood te gaan, maar ook het ‘risico’ dat het heel anders uit kan pakken, dat het juist beter voor je zal zijn en je je beter zult voelen als je de beslissing eenmaal genomen hebt! Het is jouw keuze en er is helemaal geen goed of slecht. Er is alleen maar dat wat voor jouw gevoel goed is voor jou op een bepaald moment. Op een ander moment kan het wel heel anders zijn.

Je intuïtie vertelt je namelijk op elk moment wat goed voor je is. Je kunt dit te weten komen door goed te luisteren naar je gevoel op elk moment. Weet je niet zo goed wat je voelt? Neem dan even een moment voor jezelf en haal een paar keer diep adem. Vraag jezelf nu af: wat voel ik nu? Wat is beter voor mij: dit of dat? Je zult merken dat je je bij één van de opties iets lichter voelt. Dit kan een heel subtiel verschil zijn, maar toch is dat heel belangrijk om op te merken. Voel je je lichter bij de keuze die je anders misschien als iets slechts zou categoriseren? Ga toch voor deze optie en probeer het eens uit! Hoe voel je je nadat je de keuze hebt gemaakt? Als het goed is, voel je je nu wat meer opgelucht, wat het teken is dat het inderdaad de beste keuze voor je was. Je hoeft nu dus ook niet achteraf meer te gaan twijfelen of het wel het juiste was. Dat was het wel!

Probeer te oefenen in het luisteren naar je gevoel op zoveel mogelijk momenten gedurende de dag. Neem bijvoorbeeld eens een dag waarop je niets per se moet en oefen je de hele dag in het herkennen van je gevoel. ‘Neem ik muesli of brood als ontbijt?’ ‘Ga ik wandelen of de krant lezen?’ ‘Laat ik mijn telefoon aan of uit?’ Probeer elke keer de subtiele verschillen te merken bij elke keuze en maak telkens de keuze die het lichtste voelt. Hoe bevalt het je om eens zo’n dag door te brengen? Bevalt het goed? Maak er dan een gewoonte van om één dag per week zo te leven. Wil je meer? Oefen het maken van keuzes met je gevoel dan ook eens op andere dagen. Je zult zien dat je er steeds beter in wordt!

Ik lees graag hieronder hoe het jou vergaan is met jouw keuzes. Wanneer deed jij voor het laatst iets waarvan je dacht dat het slecht voor je was, maar wat juist beter voelde om te doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *