Negatieve emoties toelaten
Intuïtieve tekening door Geeske Hogenhuis-Spreeuwers

Iedereen ervaart af en toe negatieve emoties zoals boosheid, verdriet of angst. We zouden deze negatieve emoties liever niet hebben, want het is niet fijn om ze te ervaren. Waarom worden we dan toch soms boos, verdrietig of bang? Dat vertel ik je in deze blog.

Als je last hebt van negatieve emoties kun je er soms helemaal door gegrepen worden. Het lijkt wel of het slechte gevoel even het enige is dat er bestaat. Je eerste reactie is vaak: ‘Daar moet ik vanaf!’. Meteen heb je de neiging om bijvoorbeeld je boosheid te onderdrukken, omdat je het nu gewoon even NIET kunt gebruiken! We hebben allemaal zo onze manieren om deze emoties te onderdrukken, zoals aan iets positievers denken, een ander de schuld geven of je emoties wegeten.

Zijn de negatieve emoties dan ook echt weg? Het lijkt misschien wel zo, maar niets is minder waar! Het lijkt alsof je je boosheid misschien kwijt bent, maar deze is alleen maar in je onderbewuste gaan zitten, waar het alle tijd heeft om te gaan zitten etteren. Af en toe komt het weer omhoog als je wordt getriggerd en weer probeer je het dan te onderdrukken, terwijl je boosheid onbewust steeds groter wordt.

Waarom blijft die boosheid er dan zitten? Omdat deze emotie jou iets belangrijks te vertellen heeft! En dit is ALTIJD een positieve boodschap, die jou verder kan helpen! ‘Hoe kan dat nou?’ zul je zeggen? In het geval van boosheid, is het meestal zo dat er een grens overschreden is die voor jou heel belangrijk is. Er wordt niet voldaan aan een behoefte die voor jou heel belangrijk is. Wat zou dat kunnen zijn? Als je daarachter komt, kun je directer vragen om het respecteren van jouw grens en het vervullen van jouw behoefte.

Hoe kom je nu achter die verborgen boodschap van je negatieve emoties? Doe daarvoor de volgende oefening. Zorg ervoor, voordat je begint, dat je tijd en ruimte hebt om je even helemaal op jezelf te kunnen concentreren. Ga zitten of staan met beide voeten op de grond en laat dan de negatieve emotie even helemaal toe. Je geeft jezelf toestemming om even helemaal boos, verdrietig, bang etc. te zijn.

Als je het gevoel hebt, dat de emotie iets afneemt, vraag je jezelf af: waarom voel ik me nu zo? Wat zit er achter deze emotie? Wat vertelt dit mij over wat ik nu nodig heb? Als je je antwoord hebt, vraag jezelf dan af: hoe kan ik deze behoefte vervullen? Als het nodig is kun je ook vragen: wie kan mij hierbij helpen? Daarna komt het moeilijkste gedeelte: daadwerkelijk vragen om wat jij nodig hebt en jezelf dat geven! Als het goed is, zul je je onmiddellijk opgelucht voelen, omdat je jezelf serieus neemt en goed voor jezelf zorgt.

Wat denk je? Lijkt het jou de moeite waard om je negatieve emoties te onderzoeken en erachter te komen wat ze jou vertellen? Ik lees graag hoe het jou vergaat met deze oefening. Laat het me hieronder weten!

Heb je hulp nodig bij het omgaan met je negatieve emoties? Vraag dan eens een intakegesprek aan om te kijken of een coachingstraject iets voor jou is. Je vindt hier meer informatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *