Verdriet
Intuïtieve tekening door Geeske Hogenhuis-Spreeuwers

Verdriet hoort bij het leven. Iedereen heeft wel eens te maken met deze moeilijke emotie. Hoe reageer jij op verdriet? In deze blog vertel ik hoe je om kunt gaan met deze schaduwkant van het leven.

Verdriet kan ons overkomen als we iemand verliezen die ons heel dierbaar was of als we iets verliezen wat heel veel waarde in ons leven had. Het kan ook zijn dat je verdriet ervaart als je iets mist in je leven wat je heel erg graag had willen hebben of ervaren, maar wat om welke reden dan ook niet in ons leven is. Het verdriet dat je in deze gevallen dan voelt, kan je helemaal gaan beheersen. Het lijkt wel of de pijnlijke emotie even het enige is wat we ervaren.

Mijn allereerste advies is dan ook: geef je verdriet de ruimte. Neem de tijd om de emotie even helemaal toe te laten. Het is er nu eenmaal en zal niet weggaan als je het probeert weg te drukken. Het is zelfs zo dat je verdriet daardoor alleen maar zal versterken. Je weggestopte emoties blijven op je wachten, totdat je de tijd neemt om ze helemaal te ervaren.

Dit kun je bijvoorbeeld zien als een dierbare overlijdt. In de eerste tijd ben je zo bezig met alle praktische zaken die je moet regelen en met nadenken over wat er nu eigenlijk gebeurd is, dat je even helemaal geen tijd hebt voor de rouw. Die komt pas later als je denkt dat nu alles geregeld is en het leven weer z’n gewone loop neemt. Dan heb je de tijd en de ruimte voor de volle emotie en kom je terecht in een intense periode van rouw.

Dit geldt voor alles waar je verdriet door voelt. Je moet door deze periode van rouw heen, ook al lijkt het je nog zo stom dat je die emotie nu voelt en vind je dat je gewoon door zou moeten kunnen gaan.  Sta jezelf toe om verdrietig te zijn en neem alle tijd en ruimte die je nodig hebt.

Wat daarna belangrijk is, is om te voelen wat jij nodig hebt in je verdriet. Heb je een luisterend oor nodig? Heb je iemand nodig die de praktische dagelijkse zaken even van je overneemt? Heb je steun in een andere vorm nodig? Het volgende advies is misschien wel het moeilijkste: vraag om wat jij nodig hebt!

De meeste mensen zouden liever willen dat de anderen om hen heen uit zichzelf aanvoelen wat jij nu nodig hebt en het dan aan jou zouden geven, maar vaak weten onze dierbaren helemaal niet hoe ze je kunnen helpen. Dit betekent echter niet dat ze dat niet willen! Wat zij van jou nodig hebben, is om van jou te horen wat jij precies nodig hebt. Vraag dus om wat jij nodig hebt! Dit kan een hele moeilijke opgave zijn als je op je kwetsbaarst bent, maar het zal je zeker helpen.

Heb jij iemand in je omgeving die door een verdrietige periode heen gaat? Je kunt diegene helpen door te vragen wat hij of zij nodig heeft en het dan aan hem of haar te geven. Vaak is het belangrijkste wat je voor iemand kunt doen dat je luistert en echt aandacht hebt zonder een oordeel te vormen. Vaak is het helemaal niet nodig om meteen oplossingen aan te bieden, maar heeft de persoon met verdriet het nodig dat zijn of haar emotie toestemming krijgt om er even helemaal te zijn.

Zoals je kunt lezen heb ik geen directe manieren om je verdriet op te lossen. Deze oplossingen zijn er meestal ook niet. Dat is wat het zo moeilijk maakt om verdriet of rouw te ervaren. Het is er en het kan niet zomaar gestopt worden. Jouw verdriet mag er ook zijn en mag ook steun ervaren.

Heb je steun of begeleiding nodig die je niet kunt vinden in je directe omgeving? Denk dan eens aan een coachingstraject. Ik luister ook graag naar jou.